Pěšky na hrad Kokořín

Na pískovcové skále nad malebným údolím říčky Pšovky se tyčí majestátní hrad, o němž jste už určitě slyšeli. Postavil ho ve 14. století Hynek Berka z Dubé, ale proslavil se jako sídlo loupeživých rytířů, kterých se obávalo široké okolí. Po třicetileté válce chátral a za svůj druhý život vděčí tomu, že si tento čarokrásný a zároveň tajemný kraj oblíbili členové Klubu českých turistů. Na hrad upozornili na Národopisné výstavě, a tak se k jeho koupi dostal pražský podnikatel Václav Špaček. V letech 1911–1918 provedl jeho syn Jan odvážnou dostavbu ruiny ve velkolepém duchu romantismu, jak ji můžete obdivovat i dnes.

Vyjdete od železniční stanice ve Mšeně, kam v létě o víkendu jezdí Kokořínský rychlík, který přepravuje i kola. Červená značka vás provede centrem s několika historickými hrázděnými domy. Posléze se připojí modrá značka, která směřuje k rozcestí u Náckovy rokle. Tou prochází vpravo zelená značka, která by vám ukázala nejvýznamnější pískovcové objekty pro horolezce v okolí Mšena. Vy však pokračujte vlevo po modré značce hlubokou strží Močidla. Jedná se o 3,5 km dlouhé údolí lemované četnými skalními věžemi. Projdete jím až na rozcestí v Kokořínském dole, odkud si můžete mírně zajít dál po modré na Pokličky. Jedná se o skalní útvar, který vznikl selektivním zvětráváním pískovce. Horní vrstva je z odolnějšího železitého pískovce, zatímco spodní sloup z měkčího jílovitého pískovce. Celý útvar tak připomíná tvar houby s plochým kloboučkem.

Hlavní trasa výletu ale vede z rozcestí po červeně značené Máchově cestě Kokořínským dolem podél Pšovky. Na rozcestí Kokořín-dolina se znovu přidáte k modré značce, která po silnici míří k bájnému hradu Kokořín. Po prohlídce se vrátíte do údolí a spolu s červenou značkou budete pokračovat skalnatým dolem. Obejdete rybník Kačírek a po návratu na silnici za chvíli spatříte vyhlášenou hospůdku U Grobiana. Občerstveni pokračujte dál po značce po nezpevněné stezce pod skalnatými srázy. Kousek za Ladčiným pramenem se údolí více otevírá a vyplňuje ho rybník Harasov, zčásti porostlý stulíkem žlutým. U jeho hráze stojí bývalý výletní hotel z roku 1912, který by nutně potřeboval rekonstrukci. V tomto malebném zákoutí uvidíte také středověké skalní obydlí a kamenný reliéf Ježíše Krista. Po silnici a nezpevněných stezkách projdete celým dolem až do Lhotky a cestou budete mít hezký výhled na další skalní stěny, jeskyně a rybníky.