Cyklovýlet do Českého ráje

V jižní části Českého ráje vyjedeme na mohutnou skalní plošinu Mužský, zavítáme na vyhlídková místa, k rekreačním rybníkům, do hlubokých lesů a potěšíme se lidovou architekturou.

Z parkoviště pod zříceninami jednoho z našich největších skalních hradů Valečov na konci obce Boseň se vydáme po silničce na Mužský. Čeká nás stoupání svahy skalní plošiny, ve vsi (vesnická památková rezervace) se dochovalo množství roubených domů. Na prosluněných svazích se rozkládají rozlehlé jablečné a třešňové sady. Vpravo vidíme holý čedičový vrch Mužský (463 m n. m.) s pomníčkem a dalekými výhledy, po chvíli dojedeme k výletnímu místu s turistickou chatou s restaurací Krásná vyhlídka. Před námi je skalnatý sráz (výhledy), silnice tu končí, i my se vydáme zpět (bez kola lze dojít po červené turistické značce na skalní hrádek Drábské světničky). Za posledními sady za vsí Mužský nezapomeneme odbočit vlevo na cyklotrasu 4009, obcházející zalesněný vrch Smrkovec (352 m n. m., ve svahu je tzv. Obětní kámen) a klesající do rekreační obce Branžež. Těsně mineme Komárovský rybník (koupání, kempy, chatové osady) a dojedeme na lesní rozcestí s cyklotrasou 4014, po níž se dáme vpravo. Cesta příjemným borovým lesem kolem Farářského rybníku rychle ubíhá, na silničce v Čížovce se dáme vlevo, po chvíli již před sebou vidíme rozhlednu Čížovka (nová, 39 m vysoká rozhledna ve tvaru štíhlého jehlanu s úžasnými výhledy). Vrátíme se zpět, rozlehlá chatová zástavba je součástí letoviska Drhleny(vpravo od nás Drhlenský rybník s možností koupání). Pokračujeme dále po cyklotrase č. 8150 až do obce Kněžmost, kde v centru odbočíme vpravo, odkud se dostaneme do obce Boseň a zpátky na výchozí parkoviště pod zříceninou Valečov.