Cyklovýlet kolem Lánské obory

Nová cyklostezka na tělese bývalé vlečky dolu Tuchlovice otevřela cyklistům nový přístup do Lán. Naše trasa navíc obkrouží Lánskou oboru, podíváme se i k Berounce. Kromě cyklostezky pojedeme po silnicích se slabším provozem a krátce využijeme i kvalitní lesní cesty.

Na rozlehlé kolejiště nádraží Kamenné Žehrovice se v minulosti napojovala vlečka od dolu Tuchlovice. Ta je dnes přestavěná na jednu z nejzajímavějších středočeských cyklostezek, která je od roku 2015 zprovozněna v plné délce. Nese označení cyklotrasy 8185. Od nádraží vede nejprve podél kolejí ve směru Kačice a poté se odklání mírným obloukem směrem na jih do Tuchlovic, kam se dostává přes původní železniční most přes dálnici D6. Cyklostezka má hladký asfaltový povrch a je vhodná i pro in-line bruslaře. V Tuchlovicích budete projíždět okolo fotovoltaické elektrárny a umělého kopce po bývalém dolu Tuchlovice.

Na konci cyklostezky na křižovatce odbočíme vlevo a dostaneme se na rozcestí Na Pískách, na hranici CHKO Křivoklátsko, kde pokračujeme dále po cyklotrase 8185 západním směrem. Cyklotrasa se postupně napojuje na silnici č. 116 a těsně před obcí Lány se dáme vlevo k Lánské oboře po tzv. Lánské cestě. Cca po 1,5 km dorazíme k okraji Lánské obory, kde vznikl výběh pro jelení zvěř s pozorovací plošinou (odpolední krmení). Oboru zřídili Valdštejnové v roce 1713, dnes se tu chová hlavně Jelen evropský.

Po krátké přestávce věnované pozorováním jelenů se vrátíme zpět mírnou oklikou severozápadně přes tzv. Brejlský průsek a pokračujeme do obce Lány skrz nově realizovanou Oborní bránu. Dominantou obce je zámek, původně renesanční lovecké sídlo císaře Rudolfa II. V červenci 1921 koupil zámek v Lánech stát jako letní prezidentské sídlo. Do přestavby se pustil architekt Josip Plečnik. Zámek je spojen krytou chodbou s barokním kostelem. Okolo se rozkládá anglický krajinářský park o rozloze asi 110 ha, taktéž upravený podle návrhu J. Plečnika. Zámek si lze prohlédnout pouze při mimořádných příležitostech, park se skleníkem je přístupný v období duben–říjen (středa–čtvrtek 14–18 h, víkendy a svátky 10–18 h). Ve zrekonstruované budově špýcharu je otevřeno Muzeum T. G. Masaryka se zajímavou expozicí o životě a době našeho prvního prezidenta, který je pohřben v rodinné hrobce na lánském hřbitově. Dále je možné navštívit Pamětní síň Alice G. Masarykové a ČCK. V obci dále můžeme navštívit Muzeum sportovních vozů a Hokejovou síň se sbírkou hokejových trofejí.

Po prohlídce zajímavostí v obci Lány jedeme po žluté značce ke kruhovému objezdu a dále po silnici (cyklotrasa 201) podél oplocení lánské obory (nepřístupná) okolo hájoven Píně (zbytky koněspřežné dráhy z roku 1830, která svážela dřevo do Prahy a byla druhou nejstarší železnicí na evropském kontinentu) a Pařeziny (cyklotrasa 0048) do osady Požáry a k lesnické škole Písky, kde odbočíme vlevo. Napojíme se tak na cyklistické značení tzv. Křivoklátských okruhů KO 8. Čeká nás příjemný sjezd do Zbečna v údolí Berounky. V roce 1100 (tehdy bylo Zbečno připomínáno jako dvorec českých knížat) byl v okolních lesích při návratu z lovu zákeřně zavražděn kníže Břetislav II. V prostoru někdejšího přemyslovského dvorce stojí kostel. Naproti se dochoval Hamousův statek, roubený špýcharový objekt z roku 1760 (jeho počátky sahají ovšem až do 16.  století), jedna z našich nejcennějších staveb lidové architektury.

Stoupání k Sýkořicím nám zpestří krásné výhledy. Na křižovatce silnic 201 a 116 odbočíme vlevo směr Lány (cyklistické „Křivoklátské okruhy 6 a  8“). U dvora Ploskov spolu s „okruhy“ odbočíme vpravo a na hraně lesa na modrou značku vlevo. Ta nás lesními cestami dovede k rozcestí Na Pískách, odkud se do Kamenných Žehrovic vrátíme stejnou cestou, kterou jsme již jeli.