Jako každý rok vydala Státní plavební správa analýzu plavební sezóny. Analýza informuje o vývoji plavební nehodovosti, o obnovení plavebního značení v Praze, vymezování bezpečných prostor pro koupající se osoby na vodních plochách a zhodnocuje dopad pandemie na plavbu.
Ačkoliv byla letošní plavební sezóna co se týče počasí chladnější než v předchozích letech, množství srážek mělo příznivý dopad na vodní hladinu, což umožnilo jak je zmíněno v analýze ,,v průběhu prakticky celé plavební sezóny (konkrétně od 11. června až do 1. října, kdy začíná platit zimní manipulační řád) plout na Vltavě z vodní nádrže Orlík proti proudu přes plavební komoru Kořensko a vodní nádrž Hněvkovice až do Českých Budějovic."
Mírnější teploty neodradily mnohé od trávení dovolených a volného času u vody. Počet plavidel proplavených na vltavské vodní kaskádě, který každým rokem vzrůstá, byl dokonce rekordní a činil téměř 12 000 plavidel, což je o 2 500 více oproti loňskému roku.
Zájem o získání způsobilosti vůdců malých a rekreačních plavidel byl i v letošním roce. Státní plavební správa proto vyšla vstříc žadatelům o průkaz vůdce malého plavidla a čím dál, tím více žádanému mezinárodnímu průkazu vůdce rekreačního plavidla. Jarní zrušené termíny zkoušek bylo možno konat v novém termínu do června a také se navyšovala kapacita. Analýzy SPS poukazují na vzrůstající trend v počtu vydaných průkazů způsobilosti vůdců malých a rekreačních plavidel novým držitelům od roku 2014-2019. Zájem občanů o rekreační plavbu stoupal, avšak ,, přetlak žadatelů o termíny zkoušek z jiných let se neopakoval zejména kvůli pandemické situaci, někteří uchazeči se kvůli strachu z onemocnění na zkoušky nedostavili.‘‘
Krizová situace a opatření omezující pohyb osob vedla také k omezení výkonu kontrol na vodních cestách. Během plavební sezóny 2020 proběhlo o téměř 300 kontrol méně než v roce 2019. Analýza uvádí, že: ,, relativní počet zjištěných přestupků ve srovnání s předchozími lety mírně poklesl a je nejnižší za posledních 6 let. Procento přestupců obecně kolísá mezi 23 % a 26 %, v letošním roce bylo protiprávní jednání zjištěno u 21 % kontrolovaných plavidel.‘‘ Nejčastěji páchaným přestupkem bylo stejně jako v minulém roce nerespektování plavebního značení ,, a to zejména příkazu plavby pouze ve výtlačném režimu, tj. rychlostí, kdy vliv hydrodynamického vztlaku je zanedbatelný a na plavidlo působí pouze hydrostatické síly. ‘‘
S velkým zájmem o rekreační plavbu letos rekordně vzrostla i nehodovost. Došlo celkem ke 33 nehodám, z toho 30 z nich se odehrálo v průběhu plavební sezóny. Dle analýzy SPS se jedná o ,, nejvyšší počet plavebních nehod za posledních 30 let, počet plavebních nehod za rok naposledy překročil 30 v roce 1995, kdy došlo celkem k 31 plavebním nehodám. ‘‘
Mezi novinkami v osvětové činnosti uvedla SPS natočení miniseriálu o bezpečnosti plavebního provozu (šestidílný minipořad, který je autorským dílem České televize, připraven ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a SPS) a novelu zákona o vnitrozemské plavbě z roku 2019, která SPS rozšířila pravomoc v oblasti prevence bezpečnosti plavebního provozu (§ 40 odst. 3 písm. d).
V létě 2020 byla zároveň spuštěná nová mobilní aplikace Státní plavební správy „LAVDIS mobile“ viz článek: http://www.stredoceskevodnicesty.cz/cs/ostatni-informace/aktuality/statni-plavebni-sprava-zpristupnila-pro-verejnost-mobilni-aplikaci-s-nazvem-lavdis-mobile.html
Zdroj: Státní plavební správa - Analýza plavební sezóny roku 2020