Zpět

V Lužci nad Vltavou osadil největší jeřáb první železniční zdvižný most v ČR

STRABAG

V úterý 5. května osadil největší mobilní jeřáb o nosnosti 750 tun novou mostní konstrukci přes Vraňansko-hořínský plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Nový ocelový most je obdobného vizuálního provedení jako původní konstrukce a díky zdvižnému charakteru mostu nedojde k žádné změně úrovně ani polohy železniční tratě v blízkosti obytné zástavby obce. V České republice půjde o první funkční zdvižný železniční most.

Mostní konstrukce váží 134 tun a má rozpětí 25 metrů. Stavba Ředitelství vodních cest probíhá v rámci komplexního zvýšení parametrů 60 km vltavské vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Součástí staveb jsou také nové zdvižné silniční mosty na zdymadle v Hoříně, ve Vraňanech nebo v Lužci nad Vltavou. Do konce roku přibudou pevné konstrukce mostů ve Vrbně nebo Zelčíně. Ovládání všech zdvižných mostů na Hořínském plavební kanále bude řízeno dálkově z 6 km vzdáleného velínu na plavební komoře Hořín.
Vraňansko-hořínský plavební kanál byl postaven v letech 1902 až 1905 jako nejdůležitější článek splavnění Vltavy z Mělníka do Prahy pro tisícitunové lodě. S délkou 10 km se jedná o největší plavební kanál v České republice.
Železniční most bude sice vybaven závorami, ale přednost budou mít osobní vlaky, které jezdí podle jízdního řádu, zatímco lodě mohou počkat na zvednutí mostu na čekacích stáních.
Podjezdná výška pro lodě se díky novým mostům zvýší ze stávajících 4,5 metru na sedm a umožní proplutí větších osobních i nákladních lodí. S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu.

„Část těžké kamionové dopravy se může díky tomu dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Příklady jiných metropolí Evropy ukazují, že to jde, a i relativně pomalé lodě své místo v moderní logistice a dopravní obsluze měst mají,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů a prohloubení koryta na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2022 a kromě EU Nástrojem pro propojení Evropy bude financován Státním fondem dopravní infrastruktury.

Mimo samotný železniční most také Ředitelství vodních cest nechalo vyměnit koleje před a za mostem a v centru obce buduje novou železniční zastávku.
Bývalé nádraží, které již roky neslouží svému účelu, získala do svého vlastnictví obec Lužec nad Vltavou a plánuje zde vybudovat komunitní centrum s knihovnou, infocentrum a společenskou místností pro tvorbu zájmových skupin.
Vlaky by se měly do Lužce vrátit v červenci. Objednatelem železniční dopravy je Středočeský kraj. Lužec může být díky pohodlnému vlakovému spojení atraktivní pro turisty a cyklisty ze Středních Čech i z Prahy.
V Lužci také Středočeský kraj podpořil dotací výstavbu nové lávky přes Vltavu, která nahradí stávající přívoz. Nová lávka umožní komfortnější překonání řeky Vltavy pro pěší a cyklisty a přispěje k rozvoji turistického ruchu.


Nový železniční zdvižný most v Lužci

2

2

 
3

3

 
4

4

 
5

5

 
6

6

 
7

7

 
8

8

 
9

9

 
 
Vytvořeno 18.5.2020 8:57:33 | přečteno 458x | aleksandra.tomska

Provozní informace

Splavnost a provozní omezení
Zobrazit
Provoz v komorách
Zobrazit
Pravidla plavby a bezpečnost
Zobrazit

Počasí

dešť se sněhem
Pátek 18.11.den 2 / 6°Cnoc 0 / 4°C
 
sněžení
Sobota 19.11.den -2 / 2°Cnoc -4 / 0°C
 
oblačno
Neděle 20.11.den 2 / 6°Cnoc -2 / 2°C