Zpět

Unikátní modernizace historického zdymadla Hořín na Vltavě je v poločase

Dne 24. října proběhl na staveništi zdymadla Hořín kontrolní den, kterého se zúčastnili mj. ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů, Patrick Vankerckhoven z Evropské Komise, Marek Pastucha z Ministerstva dopravy a další hosté. Proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka, která umožní plavbu větších lodí, je přesně na přelomu. Končí práce na bourání a rozebírání zdiva z roku 1905 a začíná betonáž a opětovné ukládání masivních kamenů. 

Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty na území Středočeského kraje a Prahy jak pro nákladní plavbu, tak pro rekreační a osobní plavbu, zejména v případě velkých hotelových lodí.

„Rok 2019 je na vodních cestách zcela mimořádný, protože oproti minulým letům se intenzivně staví a upravuje infrastruktura tak, aby vodní doprava byla bezpečnější a měla lepší podmínky v konkurenci se silniční dopravou na přetížených komunikacích. Hlavní úsilí se soustředilo na modernizaci Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy jako napojení metropole na síť vodních cest Evropy,“ uvedl ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu.

„Tento projekt je první stavbou na vodních cestách, která plní cíle dopravní politiky Evropské Unie na koridoru hlavní sítě TEN-T a odstraňuje strategická omezení definovaná Evropským koordinátorem Mathieu Groschem na dopravním koridoru Východ – východní Středomoří,“ řekl Patrick Vankerckhoven z Evropské Komise. „Věříme, že zlepšování plavebního stavu vodních cest bude pokračovat a Česká republika vyřeší i problematickou splavnost Labe, aby byly naplňovány cíle dosažení nízkoemisní a udržitelné dopravy v Evropě“, dodal.

Přestavba památkově chráněného zdymadla Hořín je stavbou, která nemá obdoby. Dnes je mimořádný okamžik, kdy končí bourací a rozebírací práce téměř 120 let starého zdiva a betonů a zahajují se betonáže i kamenné obklady nových konstrukcí. Jako první začalo vyzdívání širšího horního ohlaví, na dolním ohlaví s budoucím unikátním zdvižným mostem budou práce pokračovat za několik dní. Pod komorou na levém břehu už stroje vyvrtaly pilotovou stěnu a začíná její kotvení do skály.

„Rekonstrukce stavby přináší řadu překvapení, které pro nás předci připravili uvnitř masivních zdí, ale práce úspěšně pokračují tak, aby na jaře příštího roku těžké jeřáby osadily nová ocelová vrata,“ doplnil Jan Prokeš, vedoucí projektu Metrostavu a.s.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 378 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

Zdroj: Ředitelství vodních cest ČR       


2019/10/24 Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

Kontrolní den staveniště zdymadla Hořín

 

 

 

 
 
Vytvořeno 25.10.2019 16:05:30 | přečteno 88x | aleksandra.tomska

Provozní informace

Splavnost a provozní omezení
Zobrazit
Provoz v komorách
Zobrazit
Pravidla plavby a bezpečnost
Zobrazit

Počasí

polojasno až zataženo
Středa 10.11.den 6 / 10°Cnoc -2 / 2°C
 
oblačno
Čtvrtek 11.11.den 5 / 9°Cnoc 0 / 4°C
 
oblačno
Pátek 12.11.den 5 / 9°Cnoc 0 / 4°C