V sobotu dne 18. září 2021 byl slavnostně zahájen provoz 4 nových zdvižných mostů na Vltavě v úseku tzv. Vraňansko-hořínského plavebního kanálu u Mělníka. Akce byla přístupná pro širokou veřejnost a byl zajištěn i bohatý doprovodný program.
Jako první pod mosty proplula největší česká kabinová loď Florentina, návštěvníci se po plavebním kanále svezli dvěma výletními loděmi, mohli spatřit samotný proces zdvihání mostů, včetně kamenného oblouku na historické hořínské plavební komoře, která je zároveň technickou památkou. „Odvážnou myšlenku zachovat vzhled památky z roku 1905 a zároveň zkvalitnit vodní cestu pro podmínky 21. století se podařilo zrealizovat díky vynikající práci projektantů a stavbařů a kamenný oblouk, který je k nerozeznání od původního, zvednou hydraulické válce během 6 minut o pět metrů,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. Unikátní jsou též další zdvižné mosty, silniční i železniční, které jsou ovládány dálkově z velína zdymadel v Hoříně. Tyto mosty mají rozpětí 29 – 36 metrů a váží až 152 tun. Každý most potřebuje na zdvih o 3 metry přibližně 2 minuty. Technickou podobu zdvižných mostů si můžete blíže prohlédnout v naší fotogalerii ZDE.
Na slavnostní střihání pásky se dostavil i ministr dopravy Karel Havlíček a společně tak s dalšími vrcholnými představiteli dotčených institucí završili stavební práce na celkem 7 nových mostech v rámci tohoto plavebního kanálu. Nově tak tyto mosty zajišťují podjezdnou výšku 7 metrů a umožňují tak proplutí i velkým lodím.
Pojďme se prostřednictvím naší fotogalerie společně ohlédnout za nejzajímavějšími událostmi této akce.
Zajímá-li Vás, jak vypadala plavební komora Hořín při rekonstrukci, navštivte naši webovou fotogalerii ZDE.