Kontroverzní projekt čelil v posledních letech mnoha úskalím. Od kritiky ekologických aktivistů, Českého svazu ochránců přírody, Správy Národního parku České Švýcarsko, po negativní postoj ze sousední Spolkové republiky Německa. Již v roce 2005 začalo posuzování a vyhodnocování vlivů EIA, ukončeno bylo v roce 2019. Důvodem pro ukončení je dle ŘVC nestanovení kompenzačních opatření a chybějícího návazného schválení Koncepce vodní dopravy vládou. Na základě toho se vedla jednání mezi ministerstvy dopravy, zemědělství a životního prostředí o možnostech kompenzačních opatření ve vztahu k území NATURA 2000. Kompenzační opatření má Ředitelství vodních cest zapracovat do dokumentace EIA na Plavební stupeň Děčín a předložit ji Ministerstvu životního prostředí k uskutečnění nového posouzení.
Nyní se i Spolková republika Německo staví kladně ke spolupráci na projektu. Vládě byl předložen Návrh na sjednání Dohody mezi vládou ČR a vládou SRN o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cestě. Slavnostní akt podpisu mezinárodní dohody se má uskutečnit letos v březnu v Hřensku za účasti ministrů. Dohoda má zajistit udržení stávající plavební hloubky 230 cm na úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem, zatímco za hranicemi přislíbili plavební dráhu o hloubce 140 cm.
Stavba plavebního stupně slibuje značný přínos ke splavnění vodního koridoru Labe a tím ke zkvalitnění lodní dopravy. Splavnění toku by umožnilo provoz ekologické vodní dopravy a znamenalo by posílení mezinárodního obchodu i cestovní ruchu v ČR.
Související články najdete na:
https://www.naseustecko.cz/vime-prvni-prelom-prekazky-padly-nemci-souhlasili-se-splavnenim-labe-plavebni-stupen-decin-ma-zelenou/
https://echo24.cz/a/SGuhp/v-priprave-decinskeho-jezu-se-utopilo-jiz-625-milionu-presto-vznikaji-nove-posudky
Více o projektu:
http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/zlepseni-splavnosti-dolni-labe/plavebni-stupen-decin
Zdroj Naše Ústecko a Echo24
Foto ŘVC