Ambiciózní projekt Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) na výstavbu lodního zdvihadla na vodní přehradě Slapy se posouvá do další fáze. Ředitelství vodních cest oznámilo konání předběžné tržní konzultace (PTK) k veřejné zakázce „Lodní zdvihadlo Slapy – Projektová dokumentace pro stavební povolení, zadávací dokumentace a zajištění souvisejících činností“.
Cílem této zakázky je oznámit potenciálním dodavatelům záměr zadání zakázky na přípravu a realizaci této stavby a zároveň získat od dodavatelů zpětnou vazbu, co se týče proveditelnosti tohoto technicky náročného díla. Zadavatel uvažuje stavbu realizovat převážně metodou Design-Build, což znamená, že výsledný dodavatel dílo nejen navrhne, ale i postaví. Předmětem PTK je tak vymezení rozhraní stavby, která bude realizována prostřednictvím Design-Build metody a tradiční Design-Bid-Build metody (tj. zvlášť zakázka na přípravné dokumentace a zvlášť zakázka na stavbu). Předpokládané investiční náklady stavby jsou 2,4 mld. Kč a předpokládaná doba výstavby od zahájení stavebních prací bude 3 roky.
Hráz vodní přehrady Slapy je z pohledu malých plavidel poslední překážkou na cestě mezi Mělníkem a Českými Budějovicemi. V současné době je možné tuto bariéru překonat pouze vytažením lodi a převezením na speciálním valníku za traktorem. Parametry lodí, které je možné takto přepravit jsou však rozměrově omezené. Tuto službu zajišťuje správce vodního toku – Povodí Vltavy.
Nové zdvihadlo Slapy by kromě malých plavidel mělo umožnit cestu i pro velké lodě (až do hmotnosti 300 tun), např. parníky, které při své cestě z Prahy musejí končit svou plavbu pod hrází v přístavišti Třebenice.
Podrobnosti k této zakázce naleznete na webových stránkách ŘVC zde.