Vltava mezi Orlíkem a Českými Budějovicemi je plně splavná
Povodí Vltavy zahájilo od soboty 13. června 2020 provoz přes plavební komoru na vodním díle Kořensko. Zahájení provozu je umožněno dosažením hladiny v nádrži vodního díla Orlík na kótu 347,60 m n.m., která je limitní pro zahájení proplavování přes plavební komoru Kořensko. Tím bude Vltavská vodní cesta od Českých Budějovic až do Prahy splavná v celém rozsahu.
„Na plavební komoře jsme osadili plavební znaky a od soboty 13. června 2020 je plavební komora na vodním díle Kořensko v provozu,“ uvedl generální ředitel státního podniku Povodí Vltavy Petr Kubala.
Proplavování bude probíhat od pondělí do soboty v časech od 8:00 – 12:00 a od 13:00 do 19:00 hodin, v neděli potom od 8:00 do 12:00 a od 13:00 do 17:00 hodin, v souladu s Informací Státní plavební správy č. 35.
„Zvýšení hladiny vody v nádrži Orlík umožnily vydatnější dešťové srážky v tomto týdnu, které způsobily vzestup hladin vodních toků na přítoku do nádrže. Mohl tak být zvýšen objem akumulované vody v zásobním prostoru nádrže Orlík a zprovozněna tak plavební komora Kořensko,“ doplnil Petr Kubala.
Aby v budoucnu k omezení plavby v tomto úseku docházelo co nejméně, zahájilo Povodí Vltavy na konci loňského roku práce na 1. etapě zajištění plavebních hloubek pod vodním dílem Kořensko na konci vzdutí přehradní nádrže Orlík. Cílem prací je prohrábka dna pod tímto vodním dílem v délce 1862 metrů z důvodu sucha a změny manipulačního řádu vodního díla Orlík, kdy v letech 2003 - 2018 docházelo k poklesnutí hladiny a zastavení plavby v průměru na 62 dní z 214 dní plavební sezóny. Tato investiční akce zajistí plavbu přes vodní dílo Kořensko i v době snížené hladiny v nádrži Orlík. V rámci projektu dojde celkově k vytěžení 28 tisíc metrů krychlových štěrku a kamení. Když se vše podaří dle plánu, bude stavba dokončena během příští zimní odstávky a v další plavební sezóně by již nemělo docházet k jejímu přerušování.