Modernizace historické plavební komory Hořín u Mělníka na Vraňansko-hořínském plavebním kanále má za sebou jednu z nejnáročnějších fází. Pohyblivý jeřáb o nosnosti až 750 tun osadil ve čtvrtek 30. dubna na dolním ohlaví novou mostní konstrukci o šířce 18 metrů, výšce 6 metrů a hmotnosti 90 tun.
„Tento zdvihací most je zcela unikátní. Nikde v Evropě takto řešená plavební komora, která zachovává 100 let starou technickou památku, není,“ řekl při montáži zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.
„Jedná se o unikátní práci, kdy po osazení nyní kameníci začnou obkládat ocelovou konstrukci původními kameny, které mají pečlivě očíslovány. Tím se zvýší hmotnost mostovky z 90 na 400 tun. Po dokončení prací by měla celá stavba působit původním historickým dojmem. Jen v případě potřeby proplutí vyšších lodí bude celá mostovka vyzdvižena čtyřmi hydraulickými válci,“ uvedl stavbyvedoucí Jan Prokeš ze skupiny METROSTAV.
Nový most bude zdvihací, bude se pohybovat na pístech. Dělníci konstrukci osadí původními kameny, čímž bude zachován původní vzhled stavby z roku 1905. Podjezdná výška na dolním ohlaví plavební komory se díky novému mostu zvýší ze 4,5 až na sedm metrů. Ohlaví plavební komory bylo zároveň rozšířeno z 11 na 12 metrů. Nový most tak umožní pohodlné proplutí velkých osobních a nákladních lodí.
Do zkušebního provozu by měla být plavební komora uvedena již v červnu, dokončení modernizace a uvedení zdvižného mostu do provozu proběhne na jaře 2021.
Modernizace Vraňansko-hořínského kanálu, který je největším plavebním kanálem v České republice, znamená obrovský impuls nejenom pro rozvoj vodní dopravy, ale také pro rozvoj turistického ruchu v regionu. Očekává se, že se plavební kanál s novými zdvihacími mosty v kombinaci s obnovením železniční dopravy do Lužce nad Vltavou a novou cyklolávkou přes Vltavu stane turistickým magnetem.